zaterdag 1 november 2014

Tentamen Tips

Hi!

Je kent het wel, tentamenstress... Je dacht dat je goed geleerd had maar dan krijg je een proeftentamen en blijk je meer fout dan goed te hebben (dit overkwam mij van de week). Je raakt in de stress en als je gaat leren neem je niets op waardoor je nog meer in de stress zit. Dus, aangezien het voor veel mensen aankomende week tentamen/toets week is, was mijn idee om mijn antistress tips met jullie te delen en hopelijk hebben jullie er wat aan.

1. Maak een planning
Een goede planning is het halve werk. Je weet waar je aan toe bent, wat je hebt geleerd en wat je nog moet. Dit geeft veel overzicht en zorgt ervoor dat je niets vergeet te leren.

2. Streep door wat klaar is
Strepen, strepen, strepen. Het geeft een goed gevoel en het motiveert (mij) heel erg omdat je ziet dat je steeds dichter bij het einde komt en je gewoon een 10 kan halen omdat je alles weet :)

3. Maak samenvattingen
Als je een samenvatting maakt haal je de hoofdpunten uit je leerstof. Je hebt dan een beknopt overzicht van alles wat je moet weten en hoeft dan niet steeds dat ellenlange saaie boek opnieuw door te nemen. Ik weet dat samenvattingen moeilijk zijn, althans, ik heb er moeite mee, maar als ik eenmaal mijn samenvatting af heb weet ik de helft al :)

4. Aantekeningen
Lees de dag voor je tentamen (als je alles dus eigenlijk al weet), je aantekeningen van je college nog één of twee keer door. In colleges worden namelijk nog wel eens dingen gezegd die niet in je boek staan maar die wel op het tentamen komen.

5. Ga op tijd slapen
Het heeft geen zin om een hele nacht door te halen met blikjes energy of koffie. Een goede nachtrust voor je tentamen is heel belangrijk en het houdt je fit waardoor je beter kunt nadenken.

6. Vraag om overhoring
Je ouders, je zusje, je opa of oma of je vriend, het maakt niet uit. Vraag of iemand je wilt overhoren over de tentamenstof. Dit is een van de effectiefste manieren om te checken of je de stof kent.

7. Leer samen
Samen leren met iemand die hetzelfde tentamen moet maken is gezelliger, maar omdat je samen leert kan je elkaar vragen stellen over dingen die jij niet weet en zij misschien wel. Weet je het beide niet, zoek het dan samen op en vertel het elkaar in je eigen woorden zo vergeet je het niet.

8. Laatste dag
Leer de laatste dag voor je tentamen geen nieuwe dingen meer leren, maar herhaal alles.

9. Neem genoeg pauze
Niet te veel en niet te lang! maar pauzes zijn heel belangrijk als je moet leren voor je tentamens. Neem na elke anderhalf/twee uur een korte pauze van ongeveer een kwartiertje en ga dan ook echt verder met leren.

10. Op het tentamen zelf
Denk logisch na. Schiet niet in de stress, je hebt immers geleerd. Weet je het antwoord even niet ga dan door met de volgende vraag en kom later terug. Vul wel altijd een antwoord in want niet geschoten is altijd mis. Blijven doorpraten werkt ook altijd goed, dan heb je maar een verhaal van 20 regels lang bij elke vraag, meer kans op een puntje en dus meer kans op een goed cijfer :)

Dit waren mijn anti tentamenstress tips die ik zelf altijd gebruik om te leren :) Ik hoop dat jullie er wat aan hebben en laat hieronder weten welke tips jullie gebruiken om je tentamens/toetsen te leren.

Iedereen die binnenkort tentamenweek heeft:














Je kunt het!


Liefs, Emma

Geen opmerkingen:

Een reactie posten